lördag 7 januari 2012

Oket är klart!


Jag stickar en kofta men jag har lagt upp maskor för att steeka framtill (inga aviga maskor för mig!) Men nu har jag kommit till ett stort dilemma. Enligt mönstret ska man ju dela upp för framstycke, bakstycke och ärmar och sticka fram och tillbaks och göra ökningar i sidorna på varje del och sen sy ihop. (Varför??) Men jag vill sticka allt runt om. Kan jag inte göra vanliga raglanökningar egentligen? Blir det likt? Jag har tittat på denna sidan för att göra om de förkortade varven men det står inget om ökningarna. Jag har även tittat på denna förklaringen men där delar hon upp det och sen sätter hon ihop det när ökningarna är klara.

Nu har jag en fråga till! Storlek... Jag förstår inte riktigt vad vidden innebär. Är det över axlarna eller över bysten?

Ha det så bra idag!

Maria

6 kommentarer:

  1. När jag stickade skogsmörkret stickade jag runt hela vägen. Tog bort 4 maskor som skulle varit sömnsmån.
    Storlekarna avser bystmått.

    SvaraRadera
  2. Åh vad snyggt!
    Jag minns att Solveig berättade att hon brukar maskinsticka det enfärgade partiet. Då måste man ju dela upp tröjan i bitar. Jag kommer också att rundsticka min och prova efter hand. Jag kommer nog inte att bry mig så mycket om mönstret när oket väl är klart, det är ju bara en topdown raglan?
    Grymt snyggt är det i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Jag pratade med Solveig idag om att sticka allt i ett stycke utan sömmar. Hon sa att det kunde man absolut göra och att det var skönt att slippa sömmar. Anledningen till att mönsterna är uppdelade i fram och bakstycke är för att de ska vara så lika originalmönsterna som möjligt. Om man stickar allt i ett stycke behövde man ta bort några maskor (för sömmen antar jag). Jag har inte hunnit läsa mönstret än men det skulle tydligen framgå. Det är nog inga konstigheter.

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag gör så nu. Jag stickar alla delar på en gång men fram och tillbaka på de förkortade varven. Därfter ska jag ta av för ärmarna och fortsätta stick allat runt. Det blir iallafall bara 9 aviga varv. Vad gör man inte för att slippa? :)

    SvaraRadera
  5. Mia: Tack! Jag kan tänka mig att det är så. Det känns lite onödigt kan jag tycka. Jag vill kunna prova under tidens gång med. Jag har skrivit ner hur jag har gjort de förkortade varven. Jag tänkte lägga upp en beskrivning på det sen om det är till nytta. Jag har följt mönstrets besktivning men anpassat det till att sticka den runt istället.

    SvaraRadera
  6. Nu ångrar jag mig nästan att jag valde att sticka fram och tillbaka på min kofta och inte runt. Suck. Var dock lite rädd att det var snålt med garn. Har du märkt det? Tror jag stickar en M, om jag minns rätt. Funderar över om jag ska repa upp det jag stickat och börja om och göra som du. Nu får jag allt grubbla.

    SvaraRadera