fredag 6 januari 2012

Sticka med fler än två färger

Jag har lite problem med de varven med tre färger som ska in och trassla men jag har löst det på ett annat sätt. Det kanske är som att svära i kyrkan men det funkar för mig.

Jag börjar med att sticka varvet med de två mest dominerande färgerna. När jag kommer till en maska som ska stickas med färg 3 så lyfter jag den maskan. Jag fortsätter så varvet ut. Nästa varv lyfter jag alla maskor stickade med färg 1 och 2 i föregående varv och stickar de lyfta med färg 3.

Man stickar alltså dessa varven två gånger men det går ganska fort när man lyfter maskor.

Detta funkar iallafall bra för mig :) Jag hoppas att detta tipset kommer till nytta.

Maria

2 kommentarer:

  1. Fiffigt! Det kanske jag testar nästa sånt varv. Jag har släppt trådarna och tagit upp om vartannat nu på mina tre-färgsvarv. Försökte ha två trådar på ett finger och använda tre fingrar, men det blev för bökigt. Jag tycker det är svårt att se skillnad på färgerna, de är så lika varandra!

    SvaraRadera
  2. Jag har satt en liten säkerhetsnål på den tråden som är värst sas.

    SvaraRadera